Fobia szkolna jest nerwicą występującą u dzieci i mającą podłoże sytuacyjne. Tak jak i inne fobie sytuacyjne, jej przyczyny związane są nie tyle z określonym miejscem (w tym przypadku ze szkołą), ale z sytuacjami, które w szkole mają miejsce. W odróżnieniu do tego, co zazwyczaj sądzą rodzice, dziecko nie zawsze boi się klasówki czy sprawdzianu – może również obawiać się kolegów czy zachowania nauczycieli. Fobia szkolna nie jest więc związana z trudnościami w nauce (choć może być). Szkolna fobia nie jest udawaniem!

Dziecko z fobią szkolną w rzeczywistości odczuwa dolegliwości somatyczne. Jeśli skarży się na ból brzucha czy głowy to odczuwa je w rzeczywistości. Tak jak w przypadku nerwicy z somatyzacjami, które pojawiają się u dorosłych, tak i w przypadku fobii szkolnej mamy do czynienia z mechanizmem obronnym organizmu, który chce uchronić sam siebie przed zagrożeniem. W tym przypadku zagrożeniem jest pójście do szkoły, a dolegliwości somatyczne mają uchronić organizm przed znalezieniem się w niebezpiecznym miejscu.

Fobia szkolna objawy

Jak rozpoznać fobię szkolną? Najczęstsze objawy fobii szkolnej to:

- ból głowy,

- bóle brzucha,

- skurcze brzucha i wymioty,

Przeczytaj więcej Fobia szkolna – co to takiego? Jakie są objawy i przyczyny? Jak ją przezwyciężyć?

Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa, o której mowa w art. 8a ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej (Dz.U. z 2019 r. poz. 294 z późn. zm.), dostępna dla mieszkańców Miasta Białystok, obejmuje w szczególności: - poradnictwo rodzinne, psychologiczne, pedagogiczne, z zakresu pomocy społecznej, w sprawie rozwiązywania problemów alkoholowych i innych uzależnień, w sprawie przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w ramach interwencji kryzysowej, dla bezrobotnych, dla osób pokrzywdzonych przestępstwem, a także z zakresu praw konsumentów, praw dziecka, praw pacjenta, ubezpieczeń społecznych, prawa pracy, prawa podatkowego, dla osób w sporze z podmiotami rynku finansowego i inne; -nieodpłatną pomoc prawną i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie ze wskazaniem punktów i dyżurów. Lista zawiera dane jednostek nieodpłatnego poradnictwa uporządkowane według tematyki poradnictwa, w tym jednostek publicznych, jednostek niepublicznych działających na zlecenie oraz jednostek prowadzących działalność pożytku publicznego działających na zlecenie, którym powierzono zadania z zakresu poradnictwa specjalistycznego na podstawie odrębnych przepisów, obejmujące informacje o nazwie jednostek, zakresie poradnictwa, adresach i danych kontaktowych, w tym o stronach internetowych i numerach telefonicznych, dniach i godzinach działalności oraz kryteriach dostępu do usługi. Lista zawiera również informacje o sposobie dokonywania zgłoszeń, w tym informację o numerze telefonu oraz w miarę możliwości informacje umożliwiające dokonywanie …

Przeczytaj więcej Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa na terenie Białegostoku

Czego potrzebuje dziecko od rodzica:

- Poczucia więzi i przynależności do rodziny – pragnie czuć się kochane, rozumiane i że może liczyć na wsparcie rodziców.

- Potrzebuje szacunku, przyjaznej atmosfery w domu – poczucia bezpieczeństwa

- Poczucia własnej wartości – pragnie, aby docenić jego wysiłki w osiąganiu sukcesów oraz nie odrzucać go, gdy coś się nie uda

- Wiarygodności – pragnie mieć pewność, że zachowujemy się tak jak mówimy, ale również, że potrafimy przyznać się do własnych słabości, niewiedzy i błędów

- Sprawiedliwego traktowania – przekonania, że rodzice w niejasnej sytuacji zareagują w oparciu o wnikliwe rozpatrzenie spraw

- Stanowczości w ważnych sprawach – potrzebuje jasno określonych reguł i konsekwencji w ich przestrzeganiu

- Poszanowania intymności i dyskrecji – pragnie mieć pewność, że granice jego prywatności są przez nas respektowane.

 Kilka zasad dla rodziców:

- Bądź przykładem

- Wymagaj (stawiaj warunki możliwe do spełnienia)

- Bądź konsekwentny

- Poznaj przyjaciół i znajomych dziecka

- Szanuj prawo dziecka …

Przeczytaj więcej Czego potrzebuje dziecko od rodzica, jak być bliżej dziecka i najczęstsze błędy popełniane przez rodziców – jeśli chcecie poznać odpowiedzi na te pytania zapraszam do lektury

Naczelną wartością dla psychologa szkolnego jest dobro dziecka.

Dbanie o prawidłowy rozwój dziecka, wychowanie i nauczanie wymaga czasu i zaangażowania. Każda z osób kontaktująca się z uczniem w szkole, w domu, na lekcji, na przerwie, podczas wycieczki szkolnej czy w kościele oddziałuje na niego. Nic nie dzieje się z dnia na dzień. Rozwój dziecka, jego dorastanie i nabieranie doświadczenia życiowego jest procesem ciągłym – wymaga czasu, uważności, zaangażowania i współpracy wszystkich osób z otoczenia dziecka. Rodzice, nauczyciele, wychowawcy, psycholog i inni specjaliści powinni ze sobą rozmawiać, wymieniać się doświadczeniami i wspólnie wypracowywać najlepsze rozwiązania. Taki rodzaj współpracy ustala się już na początku roku szkolnego.

Zadania i obowiązki psychologa zatrudnionego w szkole polegają m.in. na:

 Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 25 sierpnia 2017 w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach do zadań psychologa należy:

1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań  i uzdolnień  uczniów  oraz  przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym  barier  …

Przeczytaj więcej Psycholog w szkole

Motywem przewodnim wydarzenia charytatywnego zorganizowanego podczas Siabrouskiaj Biasiedy był utwór „A nam choczacca żyć” zespołu Souvienir.

31 lipca 2021r. wśród wielu wspaniałych wykonawców na scenie pojawił się zespół Souvienir, który razem z uczniami z klasy IVa, wychowawcą i rodzicami wykonał piękną piosenkę „A nam choczacca żyć” (słowa i muzyka Jan Chocha). Wspólny występ wspierał zbiórkę funduszy na terapię genową dla Nikosia Wasilewskiego chorego na SMA 1 (rdzeniowy zanik mięśni).

Był stres, emocje, łzy i radość. Oto wypowiedzi moich kochanych uczniów/wolontariuszy ze Szkolnego Koła Młodszego Wolontariatu i ich cudownych rodziców:

- byłem bardzo z siebie dumny i świadomy z tego ze pomagam Nikosiowi. Jakbym miał powiedzieć ogólnie to było super wiele radości emocji, zabawy

- przed występem był stres ale potem duma, ulga oraz świadomość z tego, że pomagam choremu chłopcu. Ogólnie to było suuuuperr, wiele emocji i zabawy

- Souvenir dziękujemy za mega emocje, przeżycie szczególnie dla dzieci

- przed występem był stres a po wszystkim ulga i świadomość, że w taki sposób pomogło się Nikosiowi choremu na SMA

- my jesteśmy bardzo zadowoleni, że wyszliśmy na scenę i że śpiewaliśmy dla Nikosia. Syn był bardzo z siebie zadowolony, cały czas …

Przeczytaj więcej „A nam choczacca żyć” – współny występ wolontariuszy i zespołu Souvienir na Siabrouskaj Biasiedzie

Zaproście dziś Tatę do wspólnej zabawy. Magiczne piłeczki i wesoła gimnastyka: https://www.youtube.com/watch?v=y79CQliEWKI Ciastolina: https://www.youtube.com/watch?v=0z3QGUUTmmA Daj mi rękę: https://www.youtube.com/watch?v=nLV9cuN4Ok0 Kochany Tato: https://www.youtube.com/watch?v=XpXJS5BB7y0  

Przeczytaj więcej 23 czerwca Dzień Ojca

Dzięki staraniom dyrekcji szkoły i pedagoga szkolnego przy współpracy z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gródku możliwe jest realizowanie w naszej szkole w/w programu z profilaktyki uniwersalnej. Zajęcia prowadzi p. Kamila Pakosz – dzięki współpracy z firmą „Dialog Centrum Edukacji I Profilaktyki Piotr Rogóż” z Krakowa.

Celem głównym programu jest ograniczenie używania substancji psychoaktywnych (alkohol, tytoń, narkotyki) przez młodzież.

Cele szczegółowe:

• Zmiana postaw i opinii  wobec używania substancji psychoaktywnych.

• Nabycie przez uczniów umiejętności chroniących przed używaniem substancji psychoaktywnych.

• Zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców uczniów biorących udział w programie.

Część programu przeznaczona dla uczniów koncentruje się na umiejętnościach życiowych, przekonaniach normatywnych i wiedzy o substancjach psychoaktywnych.

Tematyka zajęć dla uczniów dotyczy problemów takich, jak:

• konformizm,

• przejawy nacisku grupowego i sposoby radzenia sobie z nim,

• wiedza o czynnikach ryzyka i czynnikach chroniących przed piciem alkoholu, zróżnicowaniu podatności na alkohol w zależności od płci,

• przekonania normatywne na temat rozpowszechnienia zjawiska używania substancji psychoaktywnych wśród młodych ludzi,

• wiedza o przyczynach i następstwach palenia papierosów,

• umiejętność komunikowania swoich emocji,

• umiejętność asertywnej obrony swoich racji,

• inne umiejętności interpersonalne, …

Przeczytaj więcej Realizacja programu profilaktycznego „Unplugged”

Szanowni Państwo,

informuję, że od poniedziałku, 6 września działa nowa całodobowa, bezpłatna, ogólnopolska infolinia dla dzieci i rodziców. Pod numerem telefonu 800 800 605 dzieci, młodzież, ale także rodzice, nauczyciele i pedagodzy będą mogli uzyskać profesjonalną pomoc doświadczonych psychologów, pedagogów oraz prawników. Wsparcie można otrzymać także za pośrednictwem kontaktu mailowego pomagamy@1815.pl. Nowy numer telefonu został uruchomiony na zlecenie Ministerstwa Edukacji i Nauki.

Celem infolinii jest profilaktyka problemów dzieci i młodzieży, w tym następstw izolacji rówieśniczej spowodowanych stanem epidemii COVID-19. Istotne jest również odpowiednie wsparcie rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży w ramach prowadzenia przez specjalistów infolinii interwencyjno-informacyjnej. Pod bezpłatny numer telefonu będzie mogła zadzwonić każda młoda osoba mająca problemy w domu, w szkole czy też w relacjach rówieśniczych.

Po okresie izolacji wielu młodych ludzi musi sobie poradzić od nowa z różnego rodzaju relacjami i związanymi z tym emocjami. Niejednokrotnie dzieci są ofiarami przemocy i agresji – słownej, a także fizycznej ze strony rówieśników lub dorosłych, są coraz bardziej samotne, często nie mają z kim porozmawiać o swoich problemach. Dzięki nowej infolinii dzieci będą mogły skontaktować się ze specjalistami 24 godziny na dobę i otrzymać fachowe wsparcie w najtrudniejszych sytuacjach.

Dynamicznie rozwijający się świat, przemoc w …

Przeczytaj więcej Całodobowa, bezpłatna, ogólnopolska infolinia dla dzieci i rodziców

Czytanie Narodowe w naszej szkole odbyło się 2.09.2021 r.

Tegoroczna, jubileuszowa edycja, pod patronatem pary prezydenckiej , popularyzowała wspólne czytanie książki „Moralność pani Dulskiej” Gabrieli Zapolskiej. Spotkanie zorganizowała Biblioteka szkolna we współpracy

z Biblioteką Publiczną. Część pierwszą spotkania stanowiła ciekawa prelekcja pani Barbary Olech, wykładowcy akademickiego Uniwersytetu w Białymstoku pt. „Dulszczyzna”. W części drugiej 8 pierwszych scen książki czytali: dyrektor Szkoły Podstawowej w Gródku Anna Grycuk, wicedyrektor Danuta Garkowska, kierownik Biblioteki Publicznej Powiatu Białostockiego Małgorzata Rokicka-Szymańska, kierownik Biblioteki Publicznej w Gródku Katarzyna Rogacz, zastępca Nadleśniczego Waliły Rafał Ostaszewski, przewodniczący Rady Gminy Wiaczesław Gościk, radna pani Dorota Popławska i panie polonistki Elżbieta Greś, Irena Matysiuk, Halina Mojsiejewicz-Gołub.

Przeczytaj więcej Czytanie Narodowe w naszej szkole

Filip Korolczuk, uczeń klasy VIa, zajął III miejsce (kategoria solistów kl. IV - VI) w Wojewódzkim Przeglądzie Pieśni Patriotycznych Dzieci i Młodzieży Szkolnej, zorganizowanego online przez Kuratorium Oświaty oraz Młodzieżowy Dom Kultury w Białymstoku pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Białegostoku. Filip wykonał pieśń pt. "Piechota". Opieka artystyczna - Cezary Kunda. Gratulujemy!

Przeczytaj więcej Przegląd Pieśni Patriotycznych