„𝙕̇𝙮𝙘𝙞𝙚 𝙣𝙞𝙚 𝙩𝙮𝙡𝙠𝙤 𝙥𝙤 𝙩𝙤 𝙟𝙚𝙨𝙩, 𝙗𝙮 𝙗𝙧𝙖𝙘́ 𝙕̇𝙮𝙘𝙞𝙚 𝙣𝙞𝙚 𝙥𝙤 𝙩𝙤, 𝙗𝙮 𝙗𝙚𝙯𝙘𝙯𝙮𝙣𝙣𝙞𝙚 𝙩𝙧𝙬𝙖𝙘́ 𝙄 𝙖𝙗𝙮 𝙯̇𝙮𝙘́ 𝙨𝙞𝙚𝙗𝙞𝙚 𝙨𝙖𝙢𝙚𝙜𝙤 𝙩𝙧𝙯𝙚𝙗𝙖 𝙙𝙖𝙘́” 𝙎𝙩𝙖𝙣𝙞𝙨ł𝙖𝙬 𝙎𝙤𝙟𝙠𝙖   29 październik był kolejnym miłym i pracowitym dniem dla wolontariuszy Szkolnego Koła Młodszego Wolontariatu. Nasi uczniowie byli aktywni podczas pomocy przy kiermaszu „Dzień Dyni” zorganizowanego przez Radę Rodziców Szkoły Podstawowej im. Part. M i A Chrzanowskich w Gródku. Razem z wicedyrektorem szkoły Panią Joanną Ostapczuk i Panią Iloną Łukoszyk wolontariusze wzięli też udział w oficjalnym otwarciu Ogrodu Społecznego „Zielone Serce Gródka” zorganizowanego przez Stowarzyszenie Aktywny Senior w Gródku. Bardzo dziękujemy Kornelii Matulewicz, Mateuszowi Mąka, Mikołajowi Kazberukowi, Karolowi Kalinowskiemu za Waszą pracę. Witamy na pokładzie nowe wolontariuszki Julię Seweryn i Hannę Lutostańską. Wam również bardzo dziękujemy. Opiekunowie wolontariatu Alina Gościk i Monika Jaroszuk.

Przeczytaj więcej Pracowity koniec października dla Szkolnego Koła Młodszego Wolontariatu

W Konkursie pięknego czytania zorganizowanym (30.10.24) przez bibliotekę szkolną w ramach obchodów Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych”  wzięło udział 11 uczniów naszej szkoły . Uczestnicy konkursu czytali fragmenty ulubionych i polecanych przez siebie książek. Komisja w składzie:
  • Pani wicedyrektor  Joanna Ostapczuk – przewodnicząca
  • Pani Olga Kochanowicz – przedstawiciel Rady Rodziców
  • Pan Marek Bućko – przedstawiciel Rady Rodziców
  • Anna Wasilewska - nauczyciel
  • Krystyna Giegiel  - nauczyciel bibliotekarz
Przyznała następujące miejsca i wyróżnienia: W kategorii klas II-III
  • I miejsce zajęła Kamila Bukowska kl. IIIb
  • I miejsce zajęła Magdalena Kochanowicz kl. IIIb,
  • II miejsce zajęła Martyna Żukowska kl. IIIb
  • III miejsce zajęła Zuzanna Poremska kl. IIb
  • Wyróżnienie przyznano: Kindze Czereszewskiej kl. IIIb  i Szymonowi Paremskiemu kl. IIa
W kategorii klas IV – V
  • I miejsce zajęła Zoja Siemiżon kl. IVa
  • II miejsce zajął Mikołaj Martonik kl. IVa
  • III miejsce zajęła Anika Kolbe kl. IVa
W kategorii VI- VII
  • I miejsce zajął Szymon Bućko kl. VIIa
  • II miejsce zajął Karol Kalinowski kl. VIb
Przeczytaj więcej Podsumowanie Konkursu pięknego czytania

Uprawianie ogrodów społecznych daje możliwość korzystania z dobrodziejstw hortiterapii. Bliski kontakt z roślinami, prace ogrodnicze wpływają korzystnie na wszystkie sfery życia człowieka. Pozwalają zachować sprawność fizyczną, rozwijają wyobraźnię i kreatywność, łagodzą stres, poprawiają nastrój. ☘️🌿🌾🌱🍀🌾☘️🌿🌾🌱🍀🌾☘️🌿🌾🌱 Na zaproszenie Aktywny Senior w Gródku wolontariusze Szkolnego Koła Młodszego Wolontariatu przystąpili do realizacji projektu Ogród Społeczny ”Zielone Serce Gródka”. W miejscu wyznaczonym dla naszej szkoły wolontariusze posadzili: 🌾 miskant chiński Zebrinus 🌾 turzycę Graya 🌾 rozplenicę 🌾 irys trawolistny 🌾 obiedkę szerokolistną 🌾 funkie 🌾 jeżówkę purpurową 🌾 liliowce 🌾 imperatę cylindryczną „Red Baron” 🌾 rozchodnik okazały. Pan Roman Konończuk sprawnie zmontował nam skrzynię na rośliny - serdecznie DZIĘKUJEMY. Pan Marcin Wojcieszuk przywiózł odpowiednią ziemię pod nasze trawy – serdecznie DZIĘKUJEMY Pani Ewa Sawko podarowała wszystkie rośliny ozdobne, podpowiedziała w jakich miejscach je posadzić – serdecznie DZIĘKUJEMY. 🌾☘️🌿🌾🌱🍀🌾☘️🌿🌾🌱🍀🌾☘️🌿🌾 Teraz pozostało odpowiednio pielęgnować rośliny, a efekt ukaże się już na wiosnę. Alina Gościk

Przeczytaj więcej Ogród Społeczny ”Zielone Serce Gródka”

Halloween to święto obchodzone głównie w krajach anglosaskich, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Irlandii i Wielkiej Brytanii. Przypada na noc z 31 października na 1 listopada i wywodzi się z celtyckiego święta Samhain, które oznaczało koniec lata i początek zimy. Samhain było także momentem, kiedy według wierzeń Celtów granica między światem żywych, a umarłych stawała się najcieńsza, co umożliwiało duchom swobodne poruszanie się po ziemi.

Współczesne Halloween ma charakter świecki. Popularnymi symbolami Halloween są dynie z wyciętymi twarzami, zwane "Jack-o'-lanterns", czarownice, duchy, szkielety, nietoperze i pająki. Popularne są również imprezy kostiumowe, podczas których uczestnicy przebierają się w stroje związane z tematyką grozy.

Halloween kojarzone jest głównie z zabawą, kreatywnością, pomysłowością na najbardziej oryginalne przebranie. Przebrane dzieci, często z rodzicami, chodzą od domu do domu, prosząc o cukierki, mówiąc „cukierek albo psikus” (ang. "trick or treat").

Chcąc zapoznać dzieci i młodzież z tradycją Halloween pan Leszek Jasiński razem z uczniami przygotował dekorację korytarza oraz sali 206.

Przeczytaj więcej Halloween to święto kreatywności i wspaniały sposób na poznanie nowego słownictwa

17 października uczniowie klas 4 i 5 wybrali się do Bielska Podlaskiego, by wziąć udział w warsztatach kulinarnych „Moro”, organizowanych przez Kulinarne Poddasze. Zajęcia mają na celu wyrabianie zdrowych nawyków żywieniowych, a także odczuwanie przyjemności z przygotowywania posiłków. 

Na początku warsztatów uczniowie sprawdzili, co kryje w sobie „racja żywnościowa” i poznali różnorodne czapki wojskowe, które mieli okazję przymierzyć. Następnie wykonali furażerki, które ozdobili według własnego pomysłu. W dalszej kolejności uczniowie rozpoznawali za pomocą zmysłu smaku warzywa i owoce umieszczone w żołnierskich puszkach. Jednocześnie trwała prelekcja na temat walorów zdrowotnych rozpoznawanych produktów. Uczniowie stworzyli także „wystrzałowy deser” z zielonego biszkoptu, bitej śmietany i owoców granatu. Przygotowane desery dzieci  zabrały do domu, by delektować się z najbliższymi przy wspólnym stole. Kolejną miłą atrakcją była możliwość własnoręcznego wykonania „pancernych bułeczek” w kształcie czołgu, które później każdy uczestnik mógł skonsumować. W czasie, gdy piekły się bułeczki, uczniowie wykonali pamiątkowe zdjęcia, które można obejrzeć na facebooku Kulinarnego Poddasza. Warsztaty zakończyły się degustacją „pancernych bułeczek”. Każdy uczestnik otrzymał torbę ze swoim deserem oraz innymi gadżetami

Uczniowie przekonali się, że gotowanie może być proste, zabawne i przede wszystkim smaczne.

Przeczytaj więcej Kulinarne warsztaty MORO

Turniej piłki nożnej ,,Z Orlika Na Stadion’’ w Gródku.

Po etapie lokalnym, przyszedł czas na rozgrywki na etapie regionalnym, gdzie mierzyły się ze sobą najlepsze drużyny z powiatu białostockiego. Nasza szkoła w dniach 16,17 i 18 października była organizatorem rozgrywek w kategorii u-15 chłopców, u-13 dziewcząt i u-13 chłopców. Mecze we wszystkich kategoriach były pełne emocji, zdrowej rywalizacji i niezapomnianych chwil. Bardzo dobrze poradzili sobie nasi uczniowie i uczennice, uzyskując awans do finału wojewódzkiego w Łomży. O miano najlepszego zespołu w województwie powalczą dziewczyny, oraz chłopcy w kategorii u-13. Trzymamy kciuki za nasze drużyny, które walczą o to by dotrzeć na finał na PGE Narodowym!

Fotorelacja z etapu regionalnego z Gródka.

Przeczytaj więcej Z Orlika na Stadion – etap regionalny

Kurs e-learningowy z hulajnogami

Po raz szósty Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego zaprosiła dzieci rolników do udziału w kursie e-learningowym „Bezpiecznie na wsi mamy – upadkom zapobiegamy”, który w nowoczesnej formie przybliża wiedzę o zagrożeniach wypadkowych występujących w gospodarstwach rolnych, a także uczy prawidłowych zachowań podczas przebywania na terenie obejścia. W dniach 01.10-10.10.2024r. w kursie wzięło udział 11 uczniów naszej szkoły z klas III-VIII. Wszyscy uczestnicy ukończyli szkolenie i rozwiązali test końcowy, a ich certyfikaty zostały wysłane do organizatora. Spośród nadesłanych zgłoszeń z województwa podlaskiego zostaną wylosowane nagrody – 100 hulajnóg. Wyniki losowania już w grudniu!

Trzymamy kciuki za uczniów naszej szkoły!                                                                                                       
  1. Konończuk
  2. Siegieńczuk
plakat kurs Zuzanna Gościk  

Przeczytaj więcej Kurs e-learningowy z hulajnogami

Wycieczka do Białegostoku klas drugich W dniu 16 października uczniowie klas drugich wraz z wychowawcami wybrali się do kina na seans filmowy pt. „Smok Diplodok” oraz do Epi-Centrum Nauki w Białymstoku. Celem wycieczki było nabywanie wrażliwości estetycznej poprzez aktywny odbiór sztuki filmowej, kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych oraz rozwijanie zainteresowań nauką, inspirowanie do obserwacji, doświadczeń, zadawania pytań i szukania odpowiedzi, poznawanie nauki poprzez samodzielne przeprowadzanie doświadczeń. Była to również doskonała okazja do integracji uczniów i wzmocnienia więzi koleżeńskich. Film opowiadał o Diplodoku, znudzonym życiem na rodzinnym bagnie, który wyrusza na przygodę, gdy tajemnicza mgła zagraża jego światu. Razem z czarodziejem, profesorkiem i pilotką odkrywa, że ich rzeczywistość to strona w komiksie. Epi-Centrum to wyjątkowe i pasjonujące miejsce, w którym nauka spotyka się z zabawą, aby rozbudzać kreatywność i ciekawość świata dziecka. Wchodząc do środka, dzieci przeniosły się w świat, w którym nuda nie istnieje. Doświadczenia, eksperymenty, nowoczesne technologie, warsztaty – tutaj ciągle coś się dzieje! Poszczególne strefy zostały tak zaprojektowane, aby każdy znalazł coś dla siebie – od malucha, przez nastolatka, po dorosłego, bo na naukę nigdy nie jest za późno… ani za wcześnie! Mogli poznać prawa nauki poprzez samodzielnie przeprowadzone doświadczenia na interaktywnych wystawach. Każdy pasjonat nauk …

Przeczytaj więcej Wycieczka 2a i 2b do Białegostoku

Jak wspierać dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD)? Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD) należą do zaburzeń neurorozwojowych, które wpływają na sposób, w jaki dzieci postrzegają świat i komunikują się z otoczeniem. Dla wielu rodziców diagnoza ASD może być trudnym doświadczeniem, budzącym obawy i pytania o przyszłość dziecka. Jednak zrozumienie potrzeb dziecka i odpowiednie wsparcie mogą pomóc w rozwijaniu jego pełnego potencjału. Co to jest spektrum autyzmu? ASD to szerokie pojęcie obejmujące różnorodne trudności w zakresie interakcji społecznych, komunikacji oraz zachowań. Każde dziecko z ASD jest inne – niektóre mogą mieć subtelne trudności, podczas gdy inne zmagają się z bardziej złożonymi wyzwaniami. ASD obejmuje takie zaburzenia, jak autyzm, zespół Aspergera czy inne nieokreślone zaburzenia ze spektrum. Typowe objawy zaburzeń ze spektrum autyzmu Rozpoznanie autyzmu często opiera się na obserwacji specyficznych zachowań dziecka, które mogą obejmować:  
  1. Trudności w interakcjach społecznych – dzieci z ASD mogą mieć problemy z nawiązywaniem relacji, rozumieniem emocji innych ludzi, utrzymywaniem kontaktu wzrokowego czy wyrażaniem uczuć.
  1. Problemy z komunikacją – zarówno werbalną, jak i niewerbalną. Niektóre dzieci mogą mówić późno, inne mogą mieć trudności z prowadzeniem rozmowy lub rozumieniem mowy ciała.
  1. Powtarzalne zachowania – …

    Przeczytaj więcej Jak wspierać dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu (ASD)?