Dzięki staraniom dyrekcji szkoły i pedagoga szkolnego przy współpracy z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Gródku możliwe jest realizowanie w naszej szkole w/w programu z profilaktyki uniwersalnej. Zajęcia prowadzi p. Kamila Pakosz – dzięki współpracy z firmą „Dialog Centrum Edukacji I Profilaktyki Piotr Rogóż” z Krakowa.
Celem głównym programu jest ograniczenie używania substancji psychoaktywnych (alkohol, tytoń, narkotyki) przez młodzież.
Cele szczegółowe:
• Zmiana postaw i opinii wobec używania substancji psychoaktywnych.
• Nabycie przez uczniów umiejętności chroniących przed używaniem substancji psychoaktywnych.
• Zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców uczniów biorących udział w programie.
Część programu przeznaczona dla uczniów koncentruje się na umiejętnościach życiowych, przekonaniach normatywnych i wiedzy o substancjach psychoaktywnych.
Tematyka zajęć dla uczniów dotyczy problemów takich, jak:
• konformizm,
• przejawy nacisku grupowego i sposoby radzenia sobie z nim,
• wiedza o czynnikach ryzyka i czynnikach chroniących przed piciem alkoholu, zróżnicowaniu podatności na alkohol w zależności od płci,
• przekonania normatywne na temat rozpowszechnienia zjawiska używania substancji psychoaktywnych wśród młodych ludzi,
• wiedza o przyczynach i następstwach palenia papierosów,
• umiejętność komunikowania swoich emocji,
• umiejętność asertywnej obrony swoich racji,
• inne umiejętności interpersonalne, których niedostateczne opanowanie może skłaniać do używania substancji psychoaktywnych w sytuacjach towarzyskich,
• wiedza o narkotykach,
• umiejętność radzenia sobie z problemami, formułowania celów i podejmowania decyzji.
Zajęcia dla rodziców obejmują dwa spotkania (15 i 17.06.2021 r.), które prowadzone są w formie wykładowo-warsztatowej.
Tematyka zajęć dla rodziców:
• informacje na temat kwestii psychologicznych i społecznych związanych z dojrzewaniem,
• informacje na temat narkotyków, używanie substancji psychoaktywnych jako element eksperymentalnych zachowań ryzykownych młodzieży,
• wpływ i rola rodziny w okresie dojrzewania,
• rozwój autonomii i tożsamości u nastolatków,
• konflikt pokoleń i konieczny rozwój rodziny,
• asertywność rodziców, wyznaczanie w rodzinie jasnych granic w zakresie używania substancji psychoaktywnych.
Zajęcia mają również nauczyciele – 16.06.2021 r.
14.06.2021 r.
Pedagog: Ewa Bielawska