Atrakcyjność treści i aplikacji, z którymi użytkownicy stykają się w sieci, może powodować utratę kontroli nad czasem i intensywnością korzystania z Internetu, komputera, gier komputerowych, czatów, portali społecznościowych i innych wirtualnych aktywności. To wpływa na ograniczenie lub rezygnację z innych czynności dnia codziennego, czy też na zaniedbywanie rodziny, obowiązków, nauki szkolnej, unikania kontaktów z rówieśnikami.
Jak więc rozpoznać, że dziecko nieprawidłowo, dysfunkcyjnie korzysta
z komputera/Internetu/gier komputerowych?
- Czas, który dziecko spędza przy komputerze przewyższa czas poświęcany innym aktywnościom, np.: obowiązkom domowym, zainteresowaniom.
- Pozbawienie, czy ograniczenie możliwości skorzystania z komputera lub zagrania
w grę powoduje u dziecka dyskomfort, rozdrażnienie, złe samopoczucie, agresję, skłania do kłamstw, oszustw. - Dziecko jest nadpobudliwe, izoluje się, ma problemy ze spaniem, koncentracją, może przejawiać stany lękowe.
- Relacje i kontakty w świecie wirtualnym stają się dla dziecka ważniejsze od tych
w świecie realnym, a jego rozwój i myśli często koncentrują się wokół gry. - Prosi o zakup lub wydaje samodzielnie znaczne sumy pieniędzy na nowe gry, akcesoria komputerowe.
Jak zapobiegać?
- Obserwujmy wirtualne nawyki i zainteresowania dziecka, by rozmawiać z nim
o negatywnych konsekwencjach dla zdrowia psychicznego i fizycznego w stacjach nadużywania Internetu. - Kontrolujmy czas, który poświęca na surfowanie po sieci/ granie. Wsparciem dla rodziców jest aplikacja pozwalająca na monitoring czasu i stron odwiedzanych przez dziecko.
- Dbajmy o to, by uczestniczyć w świecie dziecka/nastolatka proponując i zachęcając do aktywności w świecie realnym.
Jak reagować?
- Rozmawiać z dzieckiem, by nazwać i zdiagnozować problem.
- Obserwować, w jakich sytuacjach dziecko ucieka w świat wirtualny. Utrata kontroli nad korzystaniem z Internetu może być symptomem innych problemów emocjonalnych, społecznych, czy rodzinnych.
- Ustalić sposób i czas korzystania z Internetu, gier oraz konsekwentnie tego przestrzegać.
- W sytuacjach, gdy niewłaściwe używanie technologii wpływa, na jakość życia
i zagrożenie zdrowia ograniczyć dostęp do Internetu i proponować inne formy aktywności. - Korzystać z porad specjalistów (psycholog, poradnie, linie telefoniczne itp.).
Źródło: Jak zapewnić dzieciom bezpieczeństwo w Internecie? Poradnik dla rodziców.
Gródek, 14.03.2025 r. Pedagog: Ewa Bielawska